Workshop_2 på Östratornskolan i Lund

Den 10 april hade vi en ny workshop för en årskurs sju klass på Östratornskolan i Lund (hade även en workshop den 8 april i en annan klass. Intressant att ”samma” upplägg på samma skola kan bli så olika). Denna gång tillsammans med Frida som redan gjort en bra presentation . Jag la bara till lite bilder i presentationen. Ett nytt moment denna dag var att vi arbetade med ARS verktyget Voto.se:

Voto quiz: ekologiska fotavtryck

Voto quiz: ekologiska fotavtryck

När vi träffades några timmar innan workshopen så visade det sig dock att den modifierade presentationen som jag gjort inte fungerade på annan dator (trots att Frida arbetat med OpenDocument, som jag trodde skulle passa alla datorer). Så vi fick, efter mycket klickande, återgå till Fridas första fina presentation:

Frida och Kent workshop Östratornskolan 10 april

Frida och Kent workshop Östratornskolan 10 april

Det var en kreativ klass som utmande oss i våra föreställningar:

Frida berättar om hur många jordklot som skulle behövas om vi alla levde som oss.

Frida berättar om hur många jordklot som skulle behövas om vi alla levde som oss.

Nedan hur vi visualiserade det ekologiska fotavtrycket för skog, återmark och betesmark i antal hektar; i världen generellt och för Sverige specifikt. Det blir samtidigt lite matte: hur många kvadratmeter är 100*100 meter?:

Hur man kan visualisera det ekologiska fotavtrycket för skog, åkermark och betesmark i antal hektar.

Hur man kan visualisera det ekologiska fotavtrycket för skog, åkermark och betesmark i antal hektar.

Vi fick lite tid över mot slutet så vi testade använda oss av ett Audience Response System (ARS) verktyg. Med hjälp av detta verktyg kan alla elever samtidigt svara på frågor via deras mobiler eller datorer. Svaret kan sedan presenteras på gemensamt på skärmen:

ARS verktyg

ARS verktyg

Vi använde oss oss av Voto.se där frågor kring ekologisk fotavtryck finns på följande adress http://voto.se/ekologiskfot. Genom att alla (några gick samman kring samma digitala verktyg) via sina mobiler kan svara på samma frågor får läraren en bra uppfattning kring hur väl en del av budskapet har nått eleverna. Och inte minst viktigt kan lärande byggas kring de gånger man svarat fel, eftersom bakom varje feltänk ligger en oändliga möjligheter att komma vidare i sin nyfikenhet och sitt lärande! Vad skulle du till exempel själv svara på fråga två?:

Voto.se/ekologiskfot

Voto.se/ekologiskfot

Resultat från omröstningen, där 19 elever medverkade (en del samarbetade kring samma telefon) visades för alla med hjälp av voto.se/poll/ekologiskfot på nedanstående tt:

Svar från Voto.se undersökning (ARS-verktyg) presenteras

Svar från Voto.se undersökning (ARS-verktyg) presenteras

Det görs alltid utvärderingar efter Svalornas workshop :

Workshopen utvärderas

Workshopen utvärderas

Några av responserna:

Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant

Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant

Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant

Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant

Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant     Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant

Omröstningen på Voto.se/ekologiskfot var intressant

Någon lärde sig jättemycket

Någon lärde sig jättemycket

Någon tyckte ljudnivån var hög:

Tankar från utvärderingen

Tankar från utvärderingen

Tidigare workshop finns sammanfattade på ekologiskfot.wordpress.com/category/skolbesok.

Lämna en kommentar